[Ruoka] Gimbap

Tällä foorumilla voit keskustella Korean kulttuurista.

[Ruoka] Gimbap

ViestiKirjoittaja Silja » 05.10.2008 19:12

(Käytetäänpä nyt virallista romanisointitapaa)

Kenelle on tuttua muonaa 김밥 gimbap (eli kimbap/kimpap/kimbab/gimpap/gimbab...)?

김밥 on kuivatusta merilevästä (gim/김, tunnetumpi nimitys tälle tulee japanista eli nori/のり) ja riisistä (bap/밥) laadittua ruokaa. Se on korealainen versio futomaki sushista eli merilevään kääritystä useampia täytteitä sisältävästä sushirullasta. Toisin kuin sushi Japanissa, 김밥 ei ole harvinaista herkkuruokaa vaan joka päiväistä sapuskaa, jota voi syödä esimerkiksi lounaaksi tai piknikillä.

김밥-riisi maustetaan perinteisesti kevyesti suolalla ja seesamiöljyllä. Täytteeksi 김밥:iin voi laittaa oikeastaan mitä huvittaa, mutta yleisiä täytteitä ovat naudanliha, kurkku, porkkana, rapupuikot (tai surimit), kalakakut, paistettu kananmuna, säilötty retikka ja pinaatti.

Olen tehnyt 김밥:ia pari kertaa kotona, koska se on helppoa, nopeaa, kohtuullisen halpaa ja ennen kaikkea hyvää ruokaa. Tänään tein rullasia, joiden sisällä oli kurkkua, porkkanaa, purjosipulia ja majoneesia. (Kasvispainotteinen sisältö johtuu siitä, että annoin itseni tulla yli puhutuksi viikon kestävään vegetaristikokeiluun, tosin majoneesissa on kananmunaa mutta ei ole niin turhan tarkkaa...) En osaa sanoa, että kuinka oikeaoppinen tämä minun reseptini on, olen kasannut sen yhdistelemällä eri netistä löytämiäni reseptejä. En ole myöskään koskaan syönyt aitoa ja alkuperäistä 김밥:ia, joten en osaa sanoa mitään maun oikeellisuudesta. Mutta hyvää on tämäkin. Näin tein:

Tarvikkeet
- 3 dl raakaa sushiriisiä
- 4 dl kylmää vettä
- seesamiöljyä
- (soijakastiketta, sushietikkaa)
- suolaa
- 4 arkkia kuivattua paahdettua merilevää
- 1 porkkana
- puolikas pieni purjosipuli (kevätsipuli olisi parempaa, mutta kallista tähän aikaan vuodesta!)
- puolikas kurkku
- 20 tl majoneesia

Kaikkien tarpeiden luulisi löytyvän tavallisesta ruokakaupasta, mutta jos haluaa päästä halvemmalla "erikoistuotteiden" eli sushiriisin, seesamiöljyn ja merileväarkkien (sekä sushietikan) kanssa, niin kannattaa suunnistaa johonkin aasialaisia elintarvikkeita myyvään puotiin.

Ohjeet
1. Huuhtele riisiä juoksevan kylmän veden alla niin kunnes vesi on kirkasta.
2. Laita riisi kattilaan ja kaada päälle 4 dl kylmää vettä. Käännä levy täysille. Kun vesi alkaa kiehua, käännä lämpö pienemmälle ja laita kansi päälle. ÄLÄ avaa kantta (jos vesi kiehuu yli, nosta ennemmin kattila pois liedeltä). Anna kiehua n. 20 minuuttia. Valmistele sillä aikaa täytteet.
3. Leikkaa kurkun puolikas pituus suunnassa 8 osaan, samoin porkkana ja purjo. Ripottele hieman suolaa kurkku- ja porkkanasuikaleiden päälle.
4. Jäähdytä keitetty riisi ja sekoita siihen seesamiöljy ja suola (ja halutettasi soijakastiketta ja sushietikka, joka ei kyllä 김밥:iin alunperin kuulu, mutta aika monessa netistä löytämästäni reseptistä kuitenkin löytyy).
5. Ota yksi merileväarkki, laita se kiiltävä puoli alas päin, levitä ohut kerros riisiä 2/3 arkille (kannattaa kastella kädet kylmällä vedellä, niin ei tartu riisi käsiin). Suunnileen keskelle riisiä asettele 2 suikaletta kurkkua, porkkanaa ja purjoa (niin että suikaleet yltävät merilevälevyn reunasta reunaan). Laita päälle suikaleiden päälle 5 tl majoneesia. 6. Kääri merilevä tiiviiksi rullaksi. Kastele merilevän reuna kylmällä vedellä että saat rullan pysymään kiinni. Toista kohdat 5 ja 6 muille merileväarkeille. Sivele pullasudilla seesamiöljyä rullin pintaan (varo, ettei tule liikaa!). Leikkaa lopuksi jokainen rulla terävällä veitsellä suupalan kokoisiksi (eli kukin rulla 6-9 osaan).
7. Syö!

Itse asiassa tällä kertaa en leikannut rullia pienempii palasiin koska a) oli aivan törkeä nälkä, en jaksanut odottaa b) kaikki veitseni ovat niin tylsiä, etten pystynyt... Ja käsittääkseni myös kokonaisen rullan (joka on toki halkaistu puoliksi paloiksi) syöminen on ihan laillista ja sitä harrastetaan myös Koreassa. :)

Laittakaahan parhaat 김밥-reseptinne jakoon.
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Belorfyn » 05.10.2008 23:18

Resepti vaikuttaa aika identtiseltä mun oman rullasushi reseptin kanssa (> < ; )
Missä lie ero..
Ehkä sulle käy kuten mulle. Mäkin aloin suosimaan kasvisruokia ja sitten musta tuli kaappi-kasvissyöjä. Nykyään syön lihaa vain silloin kun joku sitä tarjoaa, mutten itse osta ^^
Mutta ehkä se johtuu vain siitä että mä olen niin pihi ja vieläpä laiska tekemään ruokaa. Liharuokaa on paha syödä jos ei jaksa kypsytellä..
ミ☆ミ☆ミ☆
Belorfyn
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Silja » 06.10.2008 21:13

Belorfyn kirjoitti:Resepti vaikuttaa aika identtiseltä mun oman rullasushi reseptin kanssa (> < ; )
Missä lie ero..
Varmaankin tuossa riisin maustamisessa, minä kun en sushietikkaa tuohon laittanut, ainoastaan seesamiöljyä, suolaa ja vähän soijaa.

Belorfyn kirjoitti:Ehkä sulle käy kuten mulle. Mäkin aloin suosimaan kasvisruokia ja sitten musta tuli kaappi-kasvissyöjä. Nykyään syön lihaa vain silloin kun joku sitä tarjoaa, mutten itse osta ^^
Mutta ehkä se johtuu vain siitä että mä olen niin pihi ja vieläpä laiska tekemään ruokaa.
Pihi olen minäkin (mutta ruoanlaitosta olen sen sijaan innostunut viime vuosina enemmän) ja siitä tämä koko juttu saikin alkunsa.Valitin vegekaverille, että onpa pirun kallista tuo liha ja sitten käskettiin vastaamaan haasteeseen. Tässä ollaan. Tosin, kaipa sitä on tässä välissä kerrottava, että olin ikävuosina 13-23 kasvissyöjä eli tuttua puuhaa on.

Jottei ihan aiheen vierestä mene koko juttu, niin kerrottakoot, että söin tänäänkin kimbapia samaisilla täytteillä kuin eilen. Ensi viikolla kun saan taas halutessani syödä lihaa haluan kyllä kokeilla jotain surimi-täytteistä kimbapia. Mitäköhän muuta tuohon sopisi laittaa? Täytyy tuossa parin korttelin päässä tutkimassa Aasia-kauppojen anteja.
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Cherry asa » 11.10.2008 08:39

Onko totta, (kuulin eräältä tyypiltä) että koreassa syntymäpäivänä syödään merilevä keittoa?
Viimeksi muokannut Cherry asa päivämäärä 14.10.2008 19:50, muokattu yhteensä 1 kerran
Pahoittelen kirjoitusvirheitä....
Cherry asa

ViestiKirjoittaja Silja » 11.10.2008 09:11

Cherry asa kirjoitti:Onko totta, (kuulin eräältä tyypiltä) että koreassa syntymäpäivänö syödään merilevä keittoa?
Totta turisevat, näin on. Samaa soppaa annetaan myös perinteisesti juuri synnyttäneille naisille, koska keitto sisältää paljon rautaa ja synnytyksessä saattaa (tai ainakin ennen muinoin saattoi) menettää paljon verta.

Valmistusohjeita voi lukaista vaikka täältä ja muuten vaan juttua asiasta täältä (englanniksi).
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja LauraLee » 02.11.2008 11:32

Jes! Tein eilen ekaa kertaa kimbabia ihan itse ja tuli kyllä aika hyvää. Paitsi että unohtu majoneesit välistä, mutta kyllä ne hyvältä maistui ilmankin. Ja tuskin on mikään huono asia, että majoneesi unohtuu. Heh. Huomasin, että eihän se kimbabin valmistus ollutkaan niin vaikeeta kun etukäteen pelkäsin. Ja kyllä se rullaaminenkin onnistu, kun ekaks vähän kokeili..
LauraLee

Paluu Korean kulttuuri - 한국의 문화