Korealaiset nimet

Tällä foorumilla voit keskustella Korean kulttuurista.

Onko sinulla korealaista nimeä?

Kyllä
3
14%
Ei
7
33%
Ei ole, mutta haluaisin.
10
48%
Ei ole, enkä ole kiinnostunut asiasta.
1
5%

Ääniä yhteensä : 21

Korealaiset nimet

ViestiKirjoittaja heejin » 31.10.2008 17:45

Olenkohan ainoa, joka on kiinnostunut korealaisista nimistä? Tuskinpa! Entä ainoa, jolla on korealainen nimi? Enpä usko! Omasta mielestäni jokaiselle korean kielen opiskelijalle olisi mukava hommata jonkinlainen korealainen nimi. Se tekee mielestäni opiskelusta mielenkiintoisempaa. Muistan kun meillä oli ala-asteella englannin tunneilla aina omat "enkkunimet". Se tosiaan tekee oppimisestakin hauskempaa!

Mutta tosiaan, ajattelin vähän laittaa infoa tästä korealaisista nimistä (Lähinnä sukunimet ja joitain tytön sekä pojan nimiä) ENJOY!

Yleisimmät sukunimet koreassa prosentteina (suhteutettuna väestöön)

KIM 김(金) 21,6%
LEE 이(李) 14,8%
PARK 박(朴) 8,5%
JUNG 정(鄭,丁) 4,4%
CHOI 최(崔) 4,7%

Muut 46% (esim. 신, 심 ja 오)

Etunimiä

NOTE: Koreassahan saa vanhemmat käyttää mielikuvitustaan nimeä antaessa. Siellä ei siis ole meidän "Mikko, Petteri, Kalle" nimiä, mutta useimmat nimet ovat kyllä melko vakiintuneita. Eli mielikuvitus on sallittua, mutta useimmiten vanhemmat käyttävät näitä vakiintuneita nimiä.

Tyttöjen nimiä:
현지 (Hyeon-Jin)
수현 (Soo-Hyeon)
수정 (Soo-Jeong)
수진 (Soo-Jin)
지혜 (Ji-Hye)

Poikien nimiä:

민호 (Min-ho)
지환 (Ji-Hwan)
기훈 (Gi-Hoon)

En nyt enempää pistänyt :) Olisi siis kiva tietää, että onko teillä korealaisia nimiä? Oma nimeni on 김희진/金熙珍 (Kim Heejin)

Niin juu, ja nimiä voi kirjoittaa romajilla eri lailla.
Esim. 현지 voidaan kirjoittaa Hyun-ji, Hyeon-Ji tai ilman väliviivaa Hyeonji tai Hyunji. Yleensä nimen kantaja päättää kyseisestä asiasta, esim. 신화-bändin 문에릭 (oikea nimi 문정혁) kirjoittaa nimensä romajilla Mun Eric (OK, aina repeän tossa kohassa XD) eikä Moon Eric.
heejin

ViestiKirjoittaja Silja » 02.11.2008 16:46

Ei ole koreankielistä nimeä minulla. Täytyypä keksiä joku! :)

Nimien rakenteesta sen verran, että sukunimi on yleensä yksitavuinen ja etunimi kaksitavuinen. Tämä ei kuitenkaan ole kiveen kirjoitettu eli poikkeuksiakin löytyy. Sisaruksille annetaan usein nimet niin, että kaikilla on nimessä yksi yhteinen tavu ja yksi uniikkitavu. Eli siskosten nimet voisi olla esimerkiksi tuon heejinin listan mukaan 수현, 수정 ja 수진. Mutta eipä ole tuokaan mikään pakollinen juttu.
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja heejin » 04.11.2008 13:14

Juu, niinhän se menee! :) Kiitos lisäyksestä! Itse en oikeastaan tullut ajatelleeksi koko asiaa, mutta kun pahemmin miettii esim. korelaisten julkkisten nimiä, niin tottahan se on :D Hyvänä esimerkkinä tähän on vaikkapa DBSK:n Kim Junsu, jonka veljen nimi on Kim Junho. :)
heejin

ViestiKirjoittaja Ianthe » 06.05.2010 17:29

mistä sitä korealaista nimea sitten irtoaa?
Ianthe

Re: Korealaiset nimet

ViestiKirjoittaja Ji-Hyun » 03.09.2011 15:16

Minulla on korealainen nimi!! Innostus koreaan alkoi kun vahingossa l;ysin YouTubesta SNSDn RunDevilRun videon ja kieli kuullosti kauniilta ja siit' l'hti innostus tanssiinkin :D
Ji-Hyun

ViestiKirjoittaja LauraLee » 28.09.2011 08:07

Aloitin taas korean kurssin (vaihteeksi), tällä kertaa Helsingin työväenopiston alkeiskurssilla. Onhan toi alku melkosta kertausta, mutta kun on toi opiskelu jäänyt vähemmälle, niin mikä jottei. Kurssin aluksi jokainen sai tehdä itselleen korealaisen nimen. Valkkasin itselleni nimeksi Soo-Ha (수 하), joka opettajan mukaan tarkoitti jonkinlaista kukkaa. En löytänyt sanakirjasta kylläkään, joten ei mitään hajua, mistä kukasta on kyse.
LauraLee

ViestiKirjoittaja Bakamono » 15.11.2011 12:49

Olisi kiinnostava tietää onko Koreassa naisten ja miesten nimissä esim. tietynlaisia tavuja, joista ne yleensä tunnistaa miehen/naisen nimiksi. Se auttaisi erottamaan miesten ja naisten nimet toisistaan. Japanissahan esim. -ko-loppuiset ovat yleensä naisten nimiä (Kyoko, Mariko jne.) ja esim. -hiro-loppuiset miesten nimiä (Tomohiro, Akihiro jne.). Varmaan Koreassa on samantapainen systeemi?
Bakamono ga deta.
Bakamono

ViestiKirjoittaja Silja » 16.11.2011 13:53

Bakamono kirjoitti:Olisi kiinnostava tietää onko Koreassa naisten ja miesten nimissä esim. tietynlaisia tavuja, joista ne yleensä tunnistaa miehen/naisen nimiksi. Se auttaisi erottamaan miesten ja naisten nimet toisistaan. Japanissahan esim. -ko-loppuiset ovat yleensä naisten nimiä (Kyoko, Mariko jne.) ja esim. -hiro-loppuiset miesten nimiä (Tomohiro, Akihiro jne.). Varmaan Koreassa on samantapainen systeemi?
En osaa noista päätteistä sanoa muuta kuin, että naisten nimissä esiintyy usein tavu 미 (美). Muutoin korealaiset etunimet taitavat olla melkoisen unisex-tyyppisiä.

Näillä sivuilla on kohtuullisen monta korealaista etunimeä listattuna, jos jotakuta kiinnostaa hommata itselleen korealainen nimi:
http://koreanwikiproject.com/wiki/index ... rean_names
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Vierailija » 29.11.2014 20:09

Olen aloittanut korean opiskelun tuossa n. Kesäloman alussa. :D en sanoisi että olen huono siinä mutta en oikein vieläkään ymmärrä sitä kunnolla.. :( mutta sain korean sanakirjan ja olen sillä opetellut ja olen ladannut kännykkääni sovelluksia missä voi oppia korea.. en ole käynyt siellä koskaa mutta olen halunnut sinne jo 4 vuotta .... Minä haluaisin korealaisen nimen :) olisiko park min soo hyvä? :DDD en edes tiedä käykö se nimeksi.. Tiedän jonkin verran koreasta ja sen paikoista ja minulle tilataan yhtä korealaisia lehteäkin. . :DD mutta en tiedä onko minulla mahdollisuuksia mennä koreaan matkaoppaaksi ( siihen aion pyrkiä) :)) mutta sano sinä että Olisikohan se hyvä idea vai ei... :lol: 안녕! :) jos meni oikein en uskalla sanoa mitään koska se voi mennä väärin
Vierailija

Paluu Korean kulttuuri - 한국의 문화