Seoul

Tällä foorumilla voit keskustella Korean kulttuurista.

Seoul

ViestiKirjoittaja LauraLee » 27.11.2008 17:22

Nyt sen sitten tein, elikkä varasin itselleni ja siskolleni lentoliput Souliin huhtikuulle. Perillä ollaan yhdeksän yötä ja nyt pitäis sitten löytää joku kiva majotus. Ajattelin alottaa keskustelun Soulista ja siitä, mitä matkailijan kannattaa siellä tehdä.

Nopeesti jo vilkasin, että hotellien hinnat ei ainakaan näyttäs olevan pilvissä edes keskeisillä paikoilla. Ongelmana on lähinnä se, että en tunne Soulia ollenkaan, joten en oikeen tiedä, minne päin kaupunkia kannattaa majottua. Se kun on aika laaja kaupunki.

Onko kukaan käynyt Soulissa? Olisko vinkkejä majotuksesta tai nähtävyyksistä? Onhan tässä tietty aikaakin, mutta kannattaa katsella jo hyvissä ajoin. Varsinkin, kun mulla pitää asiat olla jo melko aikasin tehtynä, ettei tuu paniikki.

Ja kohta voisi alkaa katsella opaskirjaakin, jonka ostin hyvissä ajoin kesällä...
LauraLee

Re: Seoul

ViestiKirjoittaja Silja » 27.11.2008 17:43

LauraLee kirjoitti:Nyt sen sitten tein, elikkä varasin itselleni ja siskolleni lentoliput Souliin huhtikuulle.
Paljon maksoit ja mistä ostit?
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja LauraLee » 27.11.2008 18:19

Silja kirjoitti:
LauraLee kirjoitti:Nyt sen sitten tein, elikkä varasin itselleni ja siskolleni lentoliput Souliin huhtikuulle.
Paljon maksoit ja mistä ostit?

Finnairilta ostin ja maksoin meno-paluusta vajaa 680 euroa. Meinaisin ekaks, et oltaisiin menty vasta toukokuussa, mutta kun hinta oli sama enkä olis varmaan jaksanut oottaa talvilomaa toukokuulle, niin mennään jo huhtikuussa. Sitä paitsi haluan mahdollisimman pian Koreaan.

En sitten tiedä olisko saanut jostain muualta halvemmalla, mutta Finnair kuitenkin lentää suoraan Souliin, eli ei tarvitse vaihtoja. Lento on muutenkin melko pitkä. Se lähtee Helsinki-Vantaalta 17.30 ja on Incheon Internationalilla seuraavana aamuna kahdeksan jälkeen.
LauraLee

ViestiKirjoittaja Silja » 17.12.2008 21:31

Liput varattu täälläkin, lähtö Souliin 20.3., Nagoyassa pitäisi olla 12.4. kotiinlähtöä varten. Se mitä tuossa välissä tapahtuu, on täysi mysteeri. Tai ei täysi, ainakin seuraavissa paikoissa on käytävä jo ihan liikehtimisen takia: Soul, Busan, Fukuoka ja Nagoya. Kyllä tämä tästä alkaa muotoutua! ;) Ideoita otetaan vastaan.

Edit. Niin ja hintaa tuli lipuille 712,06 €, tilasin japanispesialistin kautta. 2 viikon Japan railway pass jäi vielä hankkimatta kun tällä hetkellä hintaa on hurjat 400 €! (Kaksi kuukautta sitten 300 euroa...). Ostan tuon sitten ensi vuoden puolella, katsotaan tuleeko vielä kalliimmaksi.
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja heejin » 18.12.2008 11:46

Silja kirjoitti: Kyllä tämä tästä alkaa muotoutua! ;) Ideoita otetaan vastaan.

Jos Koreaan asti lähtee, niin suosittelen suuresti Jeju-saarta! :) Itse en ole käynyt, mutta kuulemma aivan mahtavat maisemat ja oikea turistiparatiisi. Ei siis sitä, että siellä olisi paljon turisteja, vaan paljon eri mahdollisuuksia viettää aikaa! :)
heejin

ViestiKirjoittaja peggy » 13.01.2009 11:38

Oi, ihanaa kuulla että joku lähtenyt matkalle Koreaan! Itsellänikin olisi tarkoitus mennä ,muttei rahaa :/ btw, miksi joissain kirjoissa lukee Seoul kun vakiintunut nimike on Soul? Olenko vain tyhmä...
peggy

ViestiKirjoittaja heejin » 13.01.2009 19:36

peggy kirjoitti:Oi, ihanaa kuulla että joku lähtenyt matkalle Koreaan! Itsellänikin olisi tarkoitus mennä ,muttei rahaa :/ btw, miksi joissain kirjoissa lukee Seoul kun vakiintunut nimike on Soul? Olenko vain tyhmä...

Soul on vain suomenkielinen versio Seoulista. Seoul kirjoitetaan koreaksikin 서울 (seo-ul) eli näin ollen lausutaan suomalaisittain Soul. :) Idea oli siis lähinnä se, että Seoul on virallinen nimi ympäri maailmaa ja itse Koreassa, Soul on vain suomi-versio.
heejin

ViestiKirjoittaja Xtal » 09.03.2009 21:57

Tämän vuoden puolella olisi tarkoitus lähteä myös Seouliin kahdeksi kuukaudeksi. Mitään tarkkaa ajankohtaa ei vielä ole, mutta haluaisin ottaa jo etukäteen selvää seuraavista: Halvin tapa päästä perille (esim. junalla/laivalla/lentokoneella) ja paljon siellä menee suurinpiirtein rahaa ruokaan ym. tarpeellisiin tavaroihin. Majoitus tulee olemaan kyllä.

Jotain muistilistaa ensikertalaiselle kiitos :)

Ps. Tuleeko englannilla toimeen vai olisiko hyvä osata vähän koreaa? Olen toistaiseksi opiskellut vain hangeuleita ja tiedän ehkä muutaman sanan.
Xtal

ViestiKirjoittaja Silja » 10.03.2009 07:20

Xtal kirjoitti:Tämän vuoden puolella olisi tarkoitus lähteä myös Seouliin kahdeksi kuukaudeksi. Mitään tarkkaa ajankohtaa ei vielä ole, mutta haluaisin ottaa jo etukäteen selvää seuraavista: Halvin tapa päästä perille (esim. junalla/laivalla/lentokoneella) ja paljon siellä menee suurinpiirtein rahaa ruokaan ym. tarpeellisiin tavaroihin. Majoitus tulee olemaan kyllä.

Jotain muistilistaa ensikertalaiselle kiitos :)

Ps. Tuleeko englannilla toimeen vai olisiko hyvä osata vähän koreaa? Olen toistaiseksi opiskellut vain hangeuleita ja tiedän ehkä muutaman sanan.
Helpoin ja nopein keino päästä Koreaan Suomesta on ottaa suora Finnairin lento Incheonin kentälle. Finskin sivuilta kun kattelee, niin hintaa lennoilla on mukamas reilu 800 euroa. En usko, että tämä pitää paikkaansa, kannattaa kysyä tarjoushintaa. Ensimerkiksi joulun alla matkamessuilla lentoja oli tarjolla hintaan 495 euroa. Samoin Stockan hulluilla päivillä on ollut hyviä tarjouksia. Halvimmasta en osaa sanoa, mutta jos tuon hintaisen tarjouslennon löydät, niin kyllä tulee myös matkan hinta halvimmaksi. Toisaalta, olisihan joku Trans-Siperia -juna varmasti kokemus jo itsessään. Siitä sitten vaan laivalla Kiinasta Koreaan. Eli jos aikaa liikenee matkustamiseen, niin onhan tuo junakin vaihtoehto.

Ruokaan menee tasan sen verran rahaa kun olet valmis siitä maksamaan. Koreassahan ulkona syöminenkin on erittäin halpaa, jos vain syö paikallisia perusruokia. Joku perusmättö maksaa jotain väliltä 1,50 - 4,00 euroa ja jos pari kertaa päivässä syö, niin... Jos sinulla on majoitus jonkun kotona, niin sittenhän teette tietysti yhdessä ruokaa ja säästyy vielä enemmän rahaa. Sen sijaan jos haluat syödä länsimaalaistyylistä ruokaa, niin voit varautua maksamaan ravintolaruoasta ainakin kaksin-, kolminkertaisen hinnan. Matkabudjettihan riippuu ihan täysin itsestäsi, mitä syöt, liikutko paljon ympäriinsä, osteletko kalliita tuliaisia jne.

Itse lähden reissuun ensi viikon perjantaina ja olen varannut Korean osuuteen ruokarahaa ylimitoitetun 15 euroa/päivä ja saman verran juomiin (menen siis Koreasta Japaniin, josta palaan Suomeen). Perustin muuten matkaani varten blogin, joka on tosin vähän keskeneräinen, esim. ulkoasun suhteen, mutta olenpahan jotain ehtinyt tuonne kirjoittaakin. Tuonne olisi sitten tarkoituksena raapustella kokemuksia itse reissusta, mutta myös juuri näitä järjestelyihin ja muihin liittyviä asoita sekä fiiliksiä jäkikäteen.

En osaa sanoa vielä kovin hyvin tuosta englannilla toimeentulemisesta... Mutulla heitän, että suurissa kaupungeissa (joissa on totuttu turisteihin) tulee kohtuullisesti englannilla toimeen, mutta mitä pienempi ja syrjäisempi paikka, sitä hankalammaksi homma menee. Olen myös lukenut korealaisten englannintaitojen olevan sen Aasian kolkan parhaat. Mutta: tietysti on aina paras, jos osaat paikallista kieltä edes jonkin verran. Se, että osaat kiittää tai pyytää anteeksi tai mitä tahansa paikallisella kielellä on tosi iso juttu ja hyvä jäänmurtaja. Sinullahan on tässä vielä hyvää aikaa opiskella korean alkeita ennen syksyä! Jos kerran hangeulit sinulla on jo hallussa, niin jatkapa sitten opiskelua tästä.
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Xtal » 10.03.2009 08:03

Tänne olisi tarkoitus mennä, kai siellä on mahdollisuus valmistaa itse ruokansa... Halusin oikeastaan kiittää vastauksesta, eipä ole enää muuta mielessä kuin että matkakumppanin kanssa haluttaisiin päästä mahdollisimman halvalla, joten itse matkaa varten voi varata vähän enemmän aikaa. Tuo Trans-Siperia-juna-vaihtoehto jäi vielä vähän epäselväksi, tuleeko juna- ja laivamatka varata erikseen eri toimistoilta vai...?

Kiitos paljon kuitenkin avusta!
Xtal

ViestiKirjoittaja LauraLee » 16.03.2009 15:03

Xtal kirjoitti:Ps. Tuleeko englannilla toimeen vai olisiko hyvä osata vähän koreaa? Olen toistaiseksi opiskellut vain hangeuleita ja tiedän ehkä muutaman sanan.

Korealaiset ovat tosi auttavaisia (ainakin Soulissa). Työkaveri kertoi, että ei kauan tarvinnut tutkia karttaa, kun joku tuli jo kysymään, tarvitseeko apua. Soulissa metrossa kuulemma oli opasteet myös todella hyvin englanniksi.

Koreassa ollaan tosiaan todella otettuja, jos yhtään ainoaa sanaa osaa koreaa.

Vielä vajaa neljä viikkoo pitäis jaksaa odottaa talvilomaa ja Korean-matkaa!!!
LauraLee

ViestiKirjoittaja Silja » 19.03.2009 21:52

Siis höh? Huomenna pitäisi lähteä matkaan... Mutta, mutta! Pakkaus completed! \o/ Tää on oikeasti saavutus multa, yleensä pakkaan paniikissa pari tuntia ennen lähtöä.

Nyt pitäis vielä ruveta miettimään mitä siellä paikan päällä sitten tekis. Mulla on heti lauantaina treffit Annan kanssa, joten sille päivälle ei tarvitse keksiä ohjelmaa. Mutta sunnuntaina ja maanantaina tarvitsisi varmaankin käydä katselemassa nähtävyyksiä tai jotain. Mietin sitten siellä tarkemmin. :) Nyt suihkuun ja tutilullimaan.
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja gtt » 15.07.2011 12:09

Moi, otitteko hepatiitti A -rokotteen koreaan lähtiessä vai onko se parin viikon lomailua varten turhaa? Soulhan on toki puhdas kaupunki, mutta näyttäis tuota virusta sielläkin päin esiintyvän.
gtt

ViestiKirjoittaja Silja » 15.07.2011 15:25

Mulla oli hepatiitti-A -rokotus jo valmiina aikaisempien Afrikanmatkojen takia. Tosin, eipä minulle tullut edes mieleen tarkistaa mitä rokotuksia Koreaan matkustaville suositellaan... Eli en olisi kyllä erikseen ottanut, jos tuota ei olisi jo ennalta ollut.
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja muikkuliini » 24.08.2011 17:17

Soul kuullostaa mun mielestä niin suloselta...kerrankin suomennos on parempi :)
muikkuliini

Paluu Korean kulttuuri - 한국의 문화