Taekwondo

Tällä foorumilla voit keskustella Korean kulttuurista.

Taekwondo

ViestiKirjoittaja Rufi » 03.12.2009 22:25

Pakkohan se tällainenkin oli tehdä.
Itse olen Taekwondo Tornion jäsen täällä pohjoisessa. Aloittelin alkeiskurssin elo-syyskuun vaihteessa ja pakko sanoa, että jäin koukkuun!

Taekwondohan on tosiaan korealainen kamppailulaji. Googlesta voi katsoa videoita, mutta tiivistettynä laji on erittäin potkupainotteinen. Nimihän tarkoittaa koreaksi "potkun ja lyönnin tietä"(?).

Saa nähdä jospa itsekin aloittaisin korean kielen opiskelun, tuleehan tässä taekwondossa pari sanaa (väärin) opeteltua (Tosiaan, kävin monia vuosia sitten junnukaratessa ja opin ainakin 1-10 lukusanat. Nyt opiskelenkin suht. aktiivisesti japania :o)

Niin, aloittamiseenhan ei tarvita huippukuntoa. Itsellänikään ei sellaista ollut (lue: ole). Treenit ovat silti melko rankkoja välillä, joskus meillä onkin ns. "tappotreenit" Nojoo, mutta kannattaa tsekata, jos lähialueella on taekwondoseura ja kiinnostaa vähänkin!

Onkos täällä muita lajin harrastajia?
Rufi

ViestiKirjoittaja Yufina » 08.12.2009 19:36

Itseänikin kovasti kiinnostais aloittaa joku laji. Mutta enemmän joku itsepuollustuslaji, joten Hapkido voisi olla siihen paremp? Tosin ei taida olla täällä korvessä mitään moisia mahdollisuus harrastaa :S.

Täytyy kattoa jos vaikka jonain päivänä sais aikaseks mentyä jonnekin moiselle kursille.
雨降りで隠れても太陽はそこにあるはず。
Yufina

ViestiKirjoittaja Rufi » 08.12.2009 21:09

Googletin nopsaa tuon Rauman ja tälläiseen törmäsin heti:
http://www.kaigan.fi/
Eli aikidoa, judoa ja karatea ainakin löytyy. Myöskin näköjään teillä on siellä myös hapkido ja taekwondokin(näiden sivut tosin rikki) ;o Asuispa itsekin vähä etelämpänä niin olisi enempi vaihtoehtoja ^^

Hapkidosta sen verran, että ainakin minun kaverini kävi siellä jonkin aikaa ja kertoili kuinka siellä opetettiin tekniikoita tyyliin: "Näin rikot vastustajan solisluun." Mutta enpä tiedä tuosta, eiköhän sekin ihan kunnon laji oikeasti ole, itsepuolustuspainotteisempi tosiaan. Myös judo ja aikidohan ovat melko samanlaisia, mutta aikido rauhallisempaa tietääkseni.

Kannattaa kyllä oikeasti käydä kokeilemassa olkoon tarkoituksena sitten itsepuolustus, kunnon kohotus tai Bruce Leen leffojen tyylisten liikkeiden osaaminen... :wink:
Rufi

ViestiKirjoittaja Belorfyn » 08.12.2009 22:22

Rufi kirjoitti:Googletin nopsaa tuon Rauman ja tälläiseen törmäsin heti:
http://www.kaigan.fi/
Eli aikidoa, judoa ja karatea ainakin löytyy. Myöskin näköjään teillä on siellä myös hapkido ja taekwondokin(näiden sivut tosin rikki) ;o Asuispa itsekin vähä etelämpänä niin olisi enempi vaihtoehtoja ^^

Hapkidosta sen verran, että ainakin minun kaverini kävi siellä jonkin aikaa ja kertoili kuinka siellä opetettiin tekniikoita tyyliin: "Näin rikot vastustajan solisluun." Mutta enpä tiedä tuosta, eiköhän sekin ihan kunnon laji oikeasti ole, itsepuolustuspainotteisempi tosiaan. Myös judo ja aikidohan ovat melko samanlaisia, mutta aikido rauhallisempaa tietääkseni.

Kannattaa kyllä oikeasti käydä kokeilemassa olkoon tarkoituksena sitten itsepuolustus, kunnon kohotus tai Bruce Leen leffojen tyylisten liikkeiden osaaminen... :wink:

Ihan mitä vaan valitseekin, niin kyllä siitä varmasti paljon irti saa. Voihan sitä käydä alkeiskurssin vaikka useammassakin jos huvittaa.
Mun käsitys on se, että judossa esim. ongelma meinaa olla se, että se käytännössä perustuu kilpailuun ja soveltuu siksi huonosti sellaisille, jotka eivät halua tehdä siitä itselleen kilpailulajia. Myös monissa muissa lienee samankaltaisia elementtejä.
Lisäksi useiden lajien pointti on myös tuo vastustajan "rikkominen". Sellaiset lajit eivät ole itsepuolustus- vaan hyökkäyslajeja.

Melkein missä tahansa lajisssa tarvitaan kyllä pitkä harjoittelu ennen kuin siitä on todella hyötyä itsepuolustuksessa. Ja siltikin kannattaa ennemmin tehdä mitä tahansa muuta kuin alkaa hyödyntämään noita taitoja.
Ehkä nopeiten saa irti yleisesti kehontuntemusta ja turvallista tapaa kaatua tai väistää hyökkäyksiä.

Lajeista (nyky-)Aikido on ehkä ideologisesti lähinnä itsepuolustuslajia ja sitä on kyllä mukava harjoitella. Väittäisin mutulla, että se on yksi niistä lajeista, joissa sattuu harjoitellessa myös vähiten loukkaantumisia, mikä voi olla tärkeä pointti harrastuksessa. (judokat harjoittelee ennen meidän aikidoa ja jokseenkin aina tatamin laidalla on laastarirulla, koska sitä on tarvittu).
Aikidossa on tosin itsepuolustuksen kannalta sellainen ongelma, että siitä ei ehkä opi kovin nopeasti realistisia taitoja, joilla itseään voisi puolustaa, paitsi juuri iskujen turvallisempaa vastaanottoa, väistämistä ym. (mikä tosin on hyödyllistä)
Jotta edes jotain aikidon tekniikkaa voisi kunnolla käyttää, siten kuin on tarkoitettu, kun joku hyökkää kimppuusi, väitän, ettei 5 vuotta riitä useimmille meistä normaaleista kuolevaisista.

Itsepuolustuksen kannata voikin olla hyödyllisempää keskittyä juuri torjumiseen eikä hyökkäykseen. Nimittäin kuvitellaanpa, että joku käy kimppusi ja itsepuolustukseksi potkaiset häntä päähän, joka on kuningaslajisi koska olet harjoitellut sitä kolme vuotta kaksi kertaa viikossa. Hän onkin kuitenkin harrastanut samaa lajia, mutta 5 vuotta sinua kauemmin (tai tapellut kadulla 10 vuotta) ja torjuu potkusi. Hän on nyt viisi kertaa aiempaa vihaisempi ja sinä menet sairaalaan. (;^ω^
ミ☆ミ☆ミ☆
Belorfyn
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Rufi » 09.12.2009 14:06

Joo, Belorfynillä vähän liiankin hyvä pointti :wink: On meillä kuitenkin onneksi (erittäin harvoin) itsepuolustusta, mutta ei tällä harjoittelulla siitä varmaankaan mitään hyötyä ole. Itseänikin tuo aikido kiinnostaisi todella paljon, harmi vaan ettei sitä taida täällä Torniossa olla :(
Rufi

ViestiKirjoittaja alantin » 31.12.2009 14:15

Mukava törmätä muihinkin taekwondoineihin! =P

5 kup WTF taekwondossa!
Hwangin tkd:tä treenasin joskus 10 vuotta sitten ja nyt olen taas jatkamassa suomen tkd liiton seurassa kun löysin hyvän sellaisen!

Koreaa en osaa yhtään ja senkin vähän mitä joskus opin, on hävinnyt taivaan tuuliin jo ajat sitten, mutta ihan hyvin on lähtenyt treeni taas käyntiin :)
Tosin lunssat ja pyhät ovat vähän laittaneet nyt kapuloita rattaisiin..

Itse olen aina tykännyt nimenomaan itsepuolustustekniikoista, mitä täällä onkin kerran viikossa todella hyvä ohjaaja opettamassa.
少年よ、大志を抱け。この老人のように。
・ウィリアム・スミス・クラーク
alantin

ViestiKirjoittaja Rufi » 31.12.2009 14:47

Oho oikein 5 kup :o Itselläni kävi niin mukavasti, että sain suoraan 10kup -> 8kup ainoana meidän alkeiskurssista :P Ja olihan siellä sitten pari, jotka saivat 9kup -> 7kup ja vissii joku sai myös 6kup -> 4kup o.O

Meidän seurammehan kuuluu tosiaan ITF:ään, mutta vyöjärjestelmähän näyttääpi samalta. Tuskinpa meillä muutenkaan eroavaisuuksia muuten kuin ottelun puolesta ole. Itsepuolustustekniikat olisivat kyllä kivoja, meillä on niitä aivan liian vähän :(
Rufi

ViestiKirjoittaja Lunella » 16.01.2010 02:18

Hee, minä aloitin taekwondon vasta viimevuoden syksyllä ja nyt on keltanen vyö(8kup). Vyökoe oli joulukuussa ja olin ihan hermona sinne menosta, mutta sitten se meni luullakseni ihan hyvin, muutamaa mokaa lukuunottamatta.

Ennen kuin aloitin taekwondon kävin kaksi kertaa jossain karaten alkeiskurssilla, mutta siellä oli niin paljon porukkaa, ettei se opetus oikein iskostunut päähän ja vaihdoin taekwondoon, jossa alkeiskurssilla oli vain 3 henkilöä. Nyt tosin siirryn sitten värivöitten joukkoon vissiin...

Minäkin kuulun muutes ITF'ään.
Lunella

Paluu Korean kulttuuri - 한국의 문화