Ikä

Keskustelua japanin kielestä: kielioppi, sanasto, kanjit ja kaikki muu kieleen liittyvä siis tänne.

Valvoja: Belorfyn

Minkä ikäisenä aloitit japanin opiskelun?

10-12
3
11%
13-15
3
11%
16-18
7
25%
Korkeampi ikä
15
54%

Ääniä yhteensä : 28

Ikä

ViestiKirjoittaja Vierailija » 02.09.2010 16:56

Sori että laitan tän palaute-osioon, mutta en haluaisi rekisteröityä vähän takia. Haluan kuitenkin tietää kovasti, että minkä ikäisenä aloititte japanin opiskelun? Itse 10-vuotiaana.
Viimeksi muokannut Silja päivämäärä 11.03.2014 10:23, muokattu yhteensä 2 kertaa
Syy: Siirretty Palaute-osiosta Japanin kieli -osioon.
Vierailija

Re: Ikä

ViestiKirjoittaja Vilkku » 09.03.2014 20:24

Aloitin 13 vuotiaana eli viime vuoden kesälomalla.
にほん vaiko にっぽん kas siinä pulma. :)
Vilkku

ViestiKirjoittaja Egge » 10.03.2014 13:34

Aloitin 23-vuotiaana vuonna 1982. :)
Egge

ViestiKirjoittaja Jared » 11.03.2014 08:36

27-vuotiaana alkoi täysillä, muutamia satoja ilmaisuja
tiesin harrastuksista.

Eräs lähellä asuva vietnamilaisperhe on asunut 5 vuotta
Suomessa ja muksut puhuvat jo ihan hyvin suomea.
Aikuisilla kuuluu vahva aksentti. (Asun Oulun "pikku-Aasiassa,"
nuudelit tuoksuu ympärillä olevista rakennuksista, heh...
Taitaapa olla sama tuoksu usein täälläkin. Täällä voi harjoitella
yhtä sun toista puhetta. Rikkau$.
)
私は自分の人生の船長であり、自分の運命の主だ!
Jared

ViestiKirjoittaja Silja » 11.03.2014 10:24

Egge kirjoitti:Aloitin 23-vuotiaana vuonna 1982. :)
Hah, minä olen syntynyt -82. :D

Itse aloitin japanin opiskelun vuonna 2004 eli syksyllä tulee täyteen kymmenen vuotta. Ikäni oli tuolloin 22.
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Betelgeuzah » 11.03.2014 23:46

Sellaista näpertelyähän se alkutaival oli mutta 2008 18-vuotiaana lähti punavalkoinen pyörä pyörimään. Ylioppilaskokeet ja armeija tuli tosin pian häiritsemään opiskelua ja 21v. tuli vasta kunnolla aloitettua opinnot.
Betelgeuzah

ViestiKirjoittaja Jared » 12.03.2014 15:21

Silja aloitteli samoihin aikoihin kuin minä.

Opiskelumateriaaliin olen laskutoimituksen mukaan
sijoittanut 1,000 € pyöreästi ilmaistuna. Olisi voinut
helposti olla kalliimpikin ilman nettiä.

(Netin kuukausilasku pois luettuna, tietty, miinus tietokone.)

Tonni per kieli? Ei liene kohtuuton arvio. Älä säikähdä,
ei sitä kerralla laskuteta. Omia kokemuksianne?
私は自分の人生の船長であり、自分の運命の主だ!
Jared

ViestiKirjoittaja kame » 14.03.2014 14:27

20-vuotiaana aloitin kunnolla opiskelut, vuonna 2007. Tavoitteeksi asetin silloin osata 30-vuotiaana melko sujuvasti japania. Pari vuotta olisi vielä aikaa.

Opiskelumateriaaliin olen laskutoimituksen mukaan
sijoittanut 1,000 € pyöreästi ilmaistuna. Olisi voinut
helposti olla kalliimpikin ilman nettiä.

(Netin kuukausilasku pois luettuna, tietty, miinus tietokone.)

Tonni per kieli? Ei liene kohtuuton arvio. Älä säikähdä,
ei sitä kerralla laskuteta. Omia kokemuksianne?

Varmaan n. 300 e olen käyttänyt oppikirjoihin. N. 300-400 olen laittanut japanilaisiin sarjakuviin ja kirjoihin. 200 e japanikielen kurssiin.
Tästä aiheesta voisi aloittaa oman thredin (jos ei ole jo).
kame

ViestiKirjoittaja Chili-chan » 20.02.2015 17:23

Itse aloitin japaninkielenopiskelun (itsekseni) marraskuussa vuonna 2013, jolloin olin 12-vuotias.
Se alkoi siitä, kun eräästä suomenkielisestä UTAU-ohjelman tutoriaalista (itselläni ei ole sitä ohjelmaa, eikä kyseistä tutoriaalia löydy enää). Näin kuvauksesta, jossa oli linkki Kanjikaveri-sivustoon.
Aloitin ekaksi oppimalla kaikki hiraganat ja katakanat. Katakanat opin helpoiten ja mulla kesti puolivuotta, jolloin olin oppinut kaikki hiraganat ja katakanat (jooh, ne olin aikalailla vaikeeta oppia).
Olen myöskin katsonut keväällä ja kesällä vuonna 2014 Youtubesta videoita japaninkielen tutoriaalista englanniksi, mutta lopetin sen, koska mulla on huonot englanninkielen taidot, niin en ymmärtänyt, mitä niissä sanottiin. :(
Olen myöskin katsonut Youtubesta ohjelmaa nimeltä Japania Erinin kanssa, jossa opetetaan japaninkieltä suomeksi. (Musta sitä on kiva katsoa, koska siinä ei opeteta hirveen vaikeita sanoja ja se on dubattu myös suomen kielelle ☻)
アンニ
Chili-chan

ViestiKirjoittaja Vilkku » 20.02.2015 17:50

Chili-chan kirjoitti:Se alkoi siitä, kun eräästä suomenkielisestä UTAU-ohjelman tutoriaalista (itselläni ei ole sitä ohjelmaa, eikä kyseistä tutoriaalia löydy enää). Näin kuvauksesta, jossa oli linkki Kanjikaveri-sivustoon.

UTAU!? Tarkoitatko sitä VOCALOIDin ilmaisversiota? Minulla on se ja se on hauska kun voi laittaa Teto Kasanen laulamaan. :D
「テト、テトにしてあげる!」
にほん vaiko にっぽん kas siinä pulma. :)
Vilkku

ViestiKirjoittaja Chili-chan » 20.02.2015 18:07

Vilkku kirjoitti:
Chili-chan kirjoitti:Se alkoi siitä, kun eräästä suomenkielisestä UTAU-ohjelman tutoriaalista (itselläni ei ole sitä ohjelmaa, eikä kyseistä tutoriaalia löydy enää). Näin kuvauksesta, jossa oli linkki Kanjikaveri-sivustoon.

UTAU!? Tarkoitatko sitä VOCALOIDin ilmaisversiota? Minulla on se ja se on hauska kun voi laittaa Teto Kasanen laulamaan. :D
「テト、テトにしてあげる!」

Joo, tarkoitan juuri sitä. :)
Itselläni oli se ohjelma koneella, mutta jouduin poistamaan sen, koska en saa vaihtaa koneeni kieltä (en ole kysynyt siihen lupaa, mutta mulle varmasti sanotaan ei) ja jonka takii mun kone ei tuntenut japanin kielisiä kirjaimia (tuntee netissä). Mua harmitti se todella paljon. Mulla oli jopa suunnitelma luoda oma UTAUloid (niitä voi tehdä itse), mutta unelmiani särkyi!!! :'(
アンニ
Chili-chan

ViestiKirjoittaja Vierailija » 14.03.2015 21:03

Itse aloitin muutama kuukaus siiten, olen 12.
Vierailija

ViestiKirjoittaja Egge » 21.03.2015 08:56

Chili-chan kirjoitti:Itselläni oli se ohjelma koneella, mutta jouduin poistamaan sen, koska en saa vaihtaa koneeni kieltä (en ole kysynyt siihen lupaa, mutta mulle varmasti sanotaan ei) ja jonka takii mun kone ei tuntenut japanin kielisiä kirjaimia (tuntee netissä). Mua harmitti se todella paljon. Mulla oli jopa suunnitelma luoda oma UTAUloid (niitä voi tehdä itse), mutta unelmiani särkyi!!! :'(

Olen nörtti, joten ihmetytti tuo "en saa vaihtaa".

Miksi ei saisi vaihtaa koneen kieltä? Onnistuu Windowsissa,Mäkissä ja Linuxissa. Tarkkaan ottaen kysymyshän taitaa olla syöttötavan vaihtamisesta kirjoittamista varten (tai esim. vanhoissa Windowseissa japaninkielen tuen lataamisesta koneelle).
Ja kun on lopettanut ja haluaa taas kirjoittaa suomea, vaihtaa takaisin painamalla Windows-näppäintä ja välilyöntiä yhtäaikaisesti.

Jossain näillä sivustoilla on ohjeet. Mutta sen pystyy tekemään esim. minun Windows 8:ssani klikkaamalla FIN-tekstiä alapalkissa ja sen jälkeen klikkaamalla kieliasetukset-kohdasta. Ei ole vaikeata.

Koneet eivät mene rikki siitä, että niitä käyttää. Ihmiset menevät joskus sekaisin. Yhtä ohjelmaa voi hyvin käyttää japaninkielisillä asetuksilla ja säätää kaikki sitten takaisin, niin muut ihmiset eivät mene sekaisin.

Toinen vaihtoehto: kierrätyskeskuksesta halpa kone ja se on täysin sinun omasi. Juuri kävin katsomassa, kone, näppäimistö ja näyttö yhteensä 42 euroa.
Egge

ViestiKirjoittaja Zaiban » 23.03.2015 00:32

Egge kirjoitti:
Chili-chan kirjoitti:Itselläni oli se ohjelma koneella, mutta jouduin poistamaan sen, koska en saa vaihtaa koneeni kieltä (en ole kysynyt siihen lupaa, mutta mulle varmasti sanotaan ei) ja jonka takii mun kone ei tuntenut japanin kielisiä kirjaimia (tuntee netissä). Mua harmitti se todella paljon. Mulla oli jopa suunnitelma luoda oma UTAUloid (niitä voi tehdä itse), mutta unelmiani särkyi!!! :'(

Miksi ei saisi vaihtaa koneen kieltä? Onnistuu Windowsissa,Mäkissä ja Linuxissa. Tarkkaan ottaen kysymyshän taitaa olla syöttötavan vaihtamisesta kirjoittamista varten (tai esim. vanhoissa Windowseissa japaninkielen tuen lataamisesta koneelle).
Ja kun on lopettanut ja haluaa taas kirjoittaa suomea, vaihtaa takaisin painamalla Windows-näppäintä ja välilyöntiä yhtäaikaisesti.

En usko että tässä on kyse syöttötavan vaihtamisesta. Jos arvailuni osuu oikeaan, tässä haetaan windowsin asetusta nimeltään "Language for non-Unicode Programs". Kyseinen asetus määrittää vanhojen / ei-unicodella koodattujen ohjelmien kielen.
Itse pelailen japaninkielisiä visual novelleja PC:lläni, jotka vaativat myös kyseisen asetuksen vaihtamisen japanille.

http://fuwanovel.net/faq/setting-window ... ese-locale

Tämä asetus ei siis millään tapaa vaikuta käyttöjärjestelmän muuhun kieleen. Esimerkiksi jos Windows on suomenkielinen, asetuksen muuttamisen jälkeen käyttöjärjestelmä näkyy edelleen täysin suomenkielisenä. Muutos vaikuttaa ainoastaan vanhempien ohjelmien suorittamiseen, jotka eivät tue unicodea.
Zaiban

ViestiKirjoittaja Egge » 23.03.2015 09:31

Zaiban kirjoitti:
Egge kirjoitti:

En usko että tässä on kyse syöttötavan vaihtamisesta. Jos arvailuni osuu oikeaan, tässä haetaan windowsin asetusta nimeltään "Language for non-Unicode Programs". Kyseinen asetus määrittää vanhojen / ei-unicodella koodattujen ohjelmien kielen.
Itse pelailen japaninkielisiä visual novelleja PC:lläni, jotka vaativat myös kyseisen asetuksen vaihtamisen japanille.

http://fuwanovel.net/faq/setting-window ... ese-locale

Tämä asetus ei siis millään tapaa vaikuta käyttöjärjestelmän muuhun kieleen. Esimerkiksi jos Windows on suomenkielinen, asetuksen muuttamisen jälkeen käyttöjärjestelmä näkyy edelleen täysin suomenkielisenä. Muutos vaikuttaa ainoastaan vanhempien ohjelmien suorittamiseen, jotka eivät tue unicodea.

Ah, tämä! Englanniksi tämä sanotaan locale. Edellisen ""Language for non-Unicode Programs" lisäksi (jos nyt sattuu olemaan muitakin kieliä, joilla haluaa katsoa tai pelata) on mahdollista tehdä suoritettavaa ohjelmaa varten ajotiedosto (Windowsissa esim BAT-tiedosto, jossa vain suorituksen ajaksi asetetaan locale. Ei edes häiritse muuta toimintaa koneella. Hyvä, että huomasit tämän, Zaiban.
Egge

ViestiKirjoittaja alantin » 26.04.2015 21:30

Vuosi oli muistaakseni 2003 tai 2004 ja ikää oli tuolloin 18-19 ja harrastus lähti pienestä "douzo" -nimisestä kirjasesta.
Ei mitään hajua, kuinka paljon rahaa kieleen on palanut, eikä sitä ole hirveän helppo lähteä laskemaan. Tonni lienee hyvä arvaus..

Nykyään käytän kieltä päivittäin ja japanissa tulee käytyä noin kerran vuodessa.
Luulisin päässeeni tuohon kame:n mainitsemaan tavoitteeseen osata kieltä melko sujuvasti kolmekymppisenä, mutta nykyään en jaksa enää niin kovasti panostaa opiskeluun, kuin joskus nuorempana. Kuitenkin olen siitä onnellisessa asemassa, että kun kiven olen saanut pyörimään kieltä tulee opittua nykyään pääosin siinä sivussa sitä käyttäessä.
Puhuttu kieli on selkeästi oma vahvuuteni, mutta kirjallinen vaatisi jonkinlaista panostusta, jotta pääsisin eteenpäin japanilaisen neljäsluokkalaisen tasolta. Se tosin avaisi ovia suullisenkin kielen parantamiselle.
少年よ、大志を抱け。この老人のように。
・ウィリアム・スミス・クラーク
alantin

Paluu Japanin kieli - 日本語