Heisig - Remembering the Kanji

Keskustelua japanin kielestä: kielioppi, sanasto, kanjit ja kaikki muu kieleen liittyvä siis tänne.

Valvoja: Belorfyn

Re: Heisig - Remembering the Kanji

ViestiKirjoittaja Viper7 » 09.02.2012 14:04

Tuolla toisessa ketjussa tuli joskus tästä jo jonkin verran väiteltyäkin.

Mutta aloitetaan nyt kertomalla vähän omia kokemuksia Heisigin menetelmästä, eli pääsin Heisigin kirjan käytännössä loppuun reilu vuosi sitten tosin Anki pakkaan ehtisin lisäämään noin 1800 kanjia. Tämän jälkeen jäi japanin opiskelu sivualalle vaikka jonkin aikaa yritin pitää ankipakkaa niin ettei siinä olisi kuin 0 kerrattavaa. Tästä huolimatta AMK opiskeluiden loppuunvienti on nyt tehnyt lähes vuoden mittaisen paussin kertauksille.

Nyt kuitenkin pääsee taas palailemaan japanin ja kanjien opiskeluun ja päässyt pistämään Heisigin metodin todelliseen testiin siitä kuinka tehokkaasti se toimii pitkällä aikavälillä.

Tulokset ovat olleet aika positiivisia, sillä parhaimmat mielikuvat/tarinat ovat jääneet päähän todella tehokkaasti. Kuten voi olettaa niin parhaiten hallussa on RTK1 alkupään (ensimmäiset 1400?) kanjia. Toki täytyy myöntää, että näin suurella aikavälillä osa kanjeista on päässyt myös unohtumaan erityisesti loppupäästä. Poikkeuksellisesti kuitenkin näiden unohtuneiden kanjien kertaus on aika helppoa ja mukavaa, parhaimmillaan se ei vaadi kuin kanjin näkemistä avainsanan kanssa jolloin mielikuva palaa jostain syvältä alitajunnasta mieleen.
Vaikeimmat kanjit vaativat kanji koohissa käymisen, johon olen tallentanut tarinat jota käytän mielikuvien luomisessa. Tällöin voi myös katsoa olisiko parempia tarinoita ilmestynyt tai saisiko itse jotain parempaa aikaan.

Aloitusviestiin voisin huomauttaa, että ei todellakaan kannata tallentaa Kanjin tarinaa ANKI kortin etupuolelle. Metodin kannalta on tärkeää, että opettelee nimenomaan kirjoittamaan kanjin pelkän avainsanan avulla ja päinvastoin pelkän kanjin avulla avainsanan. Tarinan voi kuitenkin laittaa kääntöpuolelle vastauksen kanssa joka saattaa helpottaa vaikeampien kanjien kertaamista.

En silti suosittele näin kookkaiden taukojen pitämistä, sillä ei kyllä noita on päässyt vuodessa aika liuta myös unohtumaan ja ANKIssa näkyvä 1720 erääntynyttä korttia näyttää aika pelottavalta :lol:

Silja kirjoitti:Avainsanat aion suomentaa, ihan siitäkin syystä, että kovin usea noista tuntuu olevan hyvin monimerkityksellisiä, esim. tribute, ja toisaalta monen sanan merkitystä en tiedä tutustumatta sanakirjaan ensin. Muokkaan siis tuonne Anki-pakkaan mukaan omat suomennokseni, samaten kanjikoohiin.

Itsellä on noissa sekä englanninkielinen, että tämän suomennos vierekkäin. Tämä ei nyt ole aivan optimaalista kuitenkaan, parashan olisi saada kunnon suomenkieliset vastineet noille avainsanoille.

Silja kirjoitti:]Eipä minun suhtautumiseni ole mihinkään muuttunut kun puhutaan aloittelijoista, joiden pitäisi nykäistä heti kärkeen Heisig-kuuri ja aloittaa vasta sitten muu kielen opiskelu.

Moni opettelee kielioppia yms tuossa RTK:n sivussa. Heisig ei tätä kuitenkaan kirjassaan suosittele, varmaankaan siitä syystä että lukija saattaa liittää kanjeihin useampia avainsanoja sillä monella kanjilla on enemmän kuin yksi merkitys. Kuvainnollisesti voisi sanoa että RTK alustaa kanjit nimetyiksi lokeroiksi joihin voi tallentaa tavaraa. Homma menee kuitenkin vähän hankalaksi jos lokeroiden nimissä alkaa löytyä päällekkäisyyksiä. Eli voihan tuossa muutakin opetella kunhan yrittää pitää ne avainsanat ja merkitykset erillään.

Kenties sivussa opiskelu voi olla myös tehokkaampaa sillä joutuu noita kanjeja pyörittämään myös toiseen suuntaan tutun kanjin tullessa esiin eli kanjista avainsanaan.
Viper7

ViestiKirjoittaja Betelgeuzah » 11.02.2012 12:56

Moni opettelee kielioppia yms tuossa RTK:n sivussa. Heisig ei tätä kuitenkaan kirjassaan suosittele, varmaankaan siitä syystä että lukija saattaa liittää kanjeihin useampia avainsanoja sillä monella kanjilla on enemmän kuin yksi merkitys.

Kannattaa ottaa huomioon, että Heisigin menetelmän käyttö on helpottunut huomattavasti viime vuosina tietokoneiden ja netin ansiosta. Voisin kuvitella että tuosta olisi ollut joskus 70-luvulla jotain haittaakin, mutta nykyään... koko menetelmän voi aika puolilaiskasti hutaista läpi ja silti päästä haluamiinsa tuloksiin (pidemmällä aikavälillä tosin).

Olenpa jopa kuullut että Ankin avulla koko Heisigin menetelmän voisi jopa jättää välistä ja raa'alla voimalla puskea läpi Core-pakan tietämättä yhtäkään kanjia ja silti oppia lukemaan. Tämä on mielenkiintoista sinänsä, käsin kirjoittaminenhan on menettänyt merkitystään viime aikoina eivätkä japanilaiset itsekään taida olla kovin hyviä siinä.
Betelgeuzah

ViestiKirjoittaja Silja » 02.07.2012 22:26

Jaahas. Pidin sitten melkein puolen vuoden tauon näissä RKT-hommissa, kun innostus lopahti kesken. Aloittelin viime kuun puolella kertauksia uudestaan ja kerrattavaa olikin silloin vaatimattomasti joku 900 korttia... Huh. Nyt kerrattavaa on jäljellä 320 ja päivittäin pompsahtaa 20-50 uutta kertauskorttia. Uusia kortteja en ole siis päässyt opiskelemaan sitten tammi-helmikuun. Kertauksia saan tehtyä 50-150 korttia riippuen päivästä eli pikkuhiljaa vähenee kerrattavien määrä.

Yritän nyt kesän aikana saada nuo kertaukset käytyä läpi, että pääsee oppimaan uusiakin merkkejä. :roll:

No joo. Hyvä puoli tässä on, että olen ihan selvästi oppinut alkuvuodesta jotain. Osa sellaisista merkeistä, joita en ole tietääkseni ensin RTK:n aloitusta nähnytkään, tulee nyt ulkomuistista tuosta vaan. Eli ilmeisen kannattavaa puuhaa tämä on ollut. ;)
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Silja » 20.07.2012 10:49

Jees, pääsin toissapäivänä vihdoin ja viimein uusien merkkien pariin. Ajattelin nyt ottaa rennosti eli 10 uutta merkkiä päivässä ja jos intoa ja aikaa riittää, niin sitten enemmänkin. Mun täytyy kuitenkin "tehdä" noita uusia kortteja itselleni (eli keksiä suomenkielinen avainsana, kirjoitella merkin lukutavat avainsanaan ja sitten vielä tarina) ja siihen menee myös jonkin verran aikaa.

Alan kerätä nyt tähän listaa edistymisestä:
Pe 20.7.2012 --- 953 kanjia (ts. näin monta korttia olen nähnyt edes kerran)
Pe 27.7.2012 --- 1033 kanjia (+80 viime viikosta)
Ke 12.12.2012 --- 1120 kanjia (+87 viime heinäkuusta... ;) Mikäs tässä kertauksia tehdessä...)
Ti 18.12.2012 --- 1210 kanjia (+90 viime viikosta. Hitaasti mutta varmasti taas edetään. Uusia merkkejä 15 päivässä, jos vaan ehtii. Nyt motivoi tämä homma taas paremmin kun pääsin noista sadoista kerrattavista korteista "eroon" eli sain kertaukset tutuista korteista tehtyä. Lisäksi tuossa uudessa Anki-versiossa on ilmeisesti oletuksena päällä asetus, että uusia kortteja näytetään vaikkei kaikkia kertauksia olisikaan vielä saanut tehtyä. Motivoi vähän enemmän kun saa edes muutaman uuden kortin päivässä vaikka kertauksia olisi tekemättä satoja.)
Ti 25.12.2012 --- 1320 kanjia (+ 110 viime viikosta. Jatkossa uusia merkkejä 20 päivässä.)
Ti 1.1.2013 --- 1460 kanjia (+ 140 kanjia viime viikosta. Loma loppuu torstaina, katsotaan pystynkö pitämään tätä vauhtia yllä. Sain muuten pari päivää sitten kaikki avainsanat suomennettua! :) )
Ti 9.1.2013 --- 1602 (+ 142 kanjia viime viikosta. Hitto mitä tervanjuontia tämä taas on...)
Ti 15.1.2013 --- 1720 (+ 118 kanjia viime viikosta. Äh, äh, äh, tökkii ja pahasti... No enää alle 1/4 jäljellä.)
Ti 22.1.2013 --- 1870 (+ 150 kanjia viime viikosta. Kiirettä pukkaa sen verran, että kertaukset tulee sutaistua läpi ilman suurempia mietintöjä ja ajatuksia. Tämä taas näkyy kasautuvina kertausmäärinä, kun en paina tarinaa ja kuvaa tarpeeksi hyvin mieleen merkkiä ensimmäisen kerran opiskellessa. Päivittäin kerrattavia kortteja kertyy siis 80-100. Enää 330 jäljellä...)
Ti 29.1.2013 --- 2030 (+ 160 kanjia viime viikosta. Tökkii, tökkii ja vielä kerran tökkii! Onneksi on enää uutta kanjia 170 jäljellä! Kertausmäärät vaan kasvaa, nyt on päivittäin yli 100 kerrattavaa korttia. Eilisen kertaukset jäi kokonaan väliin kun oli pää niin kipeä, ettei voinut koneella istua, ja siitä hyvästä tänään ja huomenna onkin kertauksia sitten todella paljon: tänään 200 (maksimikertausmääräni) ja huomiselle 150. Nyt on mennyt 25 uutta korttia päivässä eli viikon päästä kaikki uudet kortit on nähty edes kerran. Kyllä tää tästä kuulkaa.)
Ma 4.2.2013 --- 2200 (+ 170 kanjia viime viikosta. Wuhuu, valmis! Eikä yhtään olisi voinut aikaisemmin tulla tämä hetki, ei sitten minkäänlaista mielenkiintoa jatkuviin anki-kertauksiin yli sadalla päivitäisellä kerrattavalla kortilla. No, itseasiassa noita sadan kortin päiviä tulee vielä muutama, mutta sitten alkaa helpottaa huomattavasti. Huomenna erääntyy 139 korttia. Nuo viimeiset kortit meni sellaisella vauhdilla, että en voi todellakaan vielä väittää osaavani niitä vielä.

Anki kertoo seuraavaa: Aikaa koko systeemin läpikäyntiin minulla meni siis 561 päivää (noin 1,5 vuotta), joista 144 päivänä (vajaa 5 kk) oikeasti opiskelin. Muistaakseni aloitin "kuurin" oikeasti joulukuussa 2011 eli noin vuosi ja 2 kuukautta sitten. Keskimäärin kertauksia on tullut opiskelupäiville 114,7, mutta jos olisin opiskellut joka päivä, niin kertauksia olisi ollut kolmisenkymmentä... Oliskos kannattanut tehdä ne kertaukset tunnollisesti joka päivä, häh?)
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Silja » 25.12.2012 17:22

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn RTK-opiskelijoilta: kuka on teidän ?

Minulla on Johanna Tukiainen aka. Tuksu... :mrgreen:
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Egge » 14.02.2013 15:42

Vaikuttavaa. Todella hienoa. Siis tuo koko kanji/RTK-urakka. Jos tuollaiseen vain joskus itse pystyisi!

Tuksu. Yrittäisin ainakin itse välttää noin voimakkaita kielteisiä assosiaatioita. Ellen yrittäisi saada koko hommaa vihan voimalla läpi! :)
Egge

ViestiKirjoittaja Silja » 02.08.2015 12:56

Nyt olisi sitten RTK3:kin valmis ja 3030 kanjia opiskeltua, ainakin noin pintapuoleisesti. Poistin Anki-pakassa kaikkien kolmososan kortien hyllytyksen joskus maaliskuun puolivälin paikkeilla ja ryhdyin hommiin. Aluksi opiskelin viisi uutta merkkiä päivässä, mutta vähitellen hilasin opiskeltavien merkkimäärää ylöspäin. Nyt viimeisinä päivinä meni 20 uutta merkkiä päivässä. Tänään opiskelin 39 merkkiä, kun halusin vaan kaikista uusista merkeistä eroon. Kahtena viikkona en ehtinyt opiskella lainkaan (epätoivo iski kukkien ja puiden kohdalla) eli 830 uuden merkin opiskeluun meni noin neljä kuukautta kevyellä opiskelutahdilla. Opiskelua hidasti se, etten ollut tehnyt kertauksia moneen kuukauteen, joten uusien korttien lisäksi kerrattavaa oli joka päivälle paljon. Tarkoitus oli saada kaikki kortit opiskeltua ennen syyskuun lopun Japaniin lähtöä ja sehän onnistui hyvin.

Nyt Anki kertoo tilastoissa, että olen opiskellut 529:nä päivänä 1471:stä päivästä eli 35 %:na päivistä sen jälkeen kun olen koko pakan ensi kertaa avannut. Kertauksia on 68.9 per opiskelupäivä ja jos olisin opiskellut joka päivä niin niitä olisi ollut vain 24.8/päivä. Keskimäärin olen opiskellut opiskelupäivinä 29.7 minuuttia ja jos olisin tehnyt kertaukset kiltisti joka päivä, niin 10.7 minuuttia/päivä olisi riittänyt. Varmoja kortteja pakastani on nyt 2595 ja nuoria+opittuja 435. Nyt kun jaksaisi vielä pari viikkoa kerrata joka päivä nuoria kortteja, niin saisi nuo loppupään merkitkin painettua syvälle mieleen. Jaksaa, jaksaa!

Egge kirjoitti:Tuksu. Yrittäisin ainakin itse välttää noin voimakkaita kielteisiä assosiaatioita. Ellen yrittäisi saada koko hommaa vihan voimalla läpi!
Ei mulle tule Tuksusta negatiivisia tuntemuksia. Onhan se vähän surullinen ja säälittäväkin hahmo, mutta itse otan koko homman huumorilla.
Silja
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Jared » 02.08.2015 15:00

Silja kirjoitti:Nyt olisi sitten RTK3:kin valmis ja 3030 kanjia opiskeltua, ainakin noin pintapuoleisesti.

Egge kirjoitti:Tuksu. Yrittäisin ainakin itse välttää noin voimakkaita kielteisiä assosiaatioita. Ellen yrittäisi saada koko hommaa vihan voimalla läpi!
Ei mulle tule Tuksusta negatiivisia tuntemuksia. Onhan se vähän surullinen ja säälittäväkin hahmo, mutta itse otan koko homman huumorilla.

Wau, tervetuloa Kanjien superosaajien joukkoon, menee 7,000 plussan puolella kun ovat nuo mandariinikiina ja kantoninkiina työn alla.

Kun opiskellessa yrittää tulla negatiivisia tunteita, kannattaa muistaa, että tunteet ovat valintoja.
Kaavahan menee näin; Mieli tottelee kuvaa, jota pidämme mielessä. Siitä syntyy ajatuksia, ajatuksista
tunteita, ja tunteista seuraa fyysinen toiminta.

Image ---> Thought ---> Feeling ---> Result

How to Use Persistence to Increase Your Results!

https://www.youtube.com/watch?v=ZZAQYmzOJoo

----------------

Minulle kerrottiin kuka Tuksu on, kaksi vuotta sitten. Enpä tiedä kuin kuvasta, ei ole aikaa seurata lööppejä.
Töissä kauhistelivat etten tiennyt tyyppiä. :mrgreen:
私は自分の人生の船長であり、自分の運命の主だ!
Jared

ViestiKirjoittaja Egge » 02.08.2015 16:37

Silja kirjoitti:Nyt olisi sitten RTK3:kin valmis ja 3030 kanjia opiskeltua, ainakin noin pintapuoleisesti.

Todella hienoa!
Egge

ViestiKirjoittaja Dokusha » 03.08.2015 11:24

Onnittelut RTK-urakan loppuun saamisesta! 頑張って!

Itselläni on Kanji Koohiin systeemissä tällä hetkellä noin 2600 kanjia, joita kertaan päivittäin. Uusien opettelu on viime aikoina ollut jäissä, koska haluan keskittyä sanavaraston kartuttamiseen harvinaisten kanjien sijaan, mutta jatkan kyllä Heisigin kolmoskirjan alkupuoliskon loppuun asti joskus tulevaisuudessa ihan siksikin, että se on minusta hauskaa ja kiinnostavaa. (Kakkoskirjaa en pitänyt mielekkäänä ja jätin sen kesken alkuvaiheessa.)

Heisig-menetelmästä yleisesti voin sanoa, että suosittelen sitä (ja Kanji Koohiita) lämpimästi kaikille aiheesta kiinnostuneille, edes kokeiltavaksi. Minusta tuntuu, että sanaston opettelu olisi aivan kamalaa tervanjuontia, jos en olisi opetellut merkkien muotoja etukäteen. Omasta mielestäni kannattaa käydä läpi koko ykköskirja varhaisessa vaiheessa (ei kuitenkaan aivan opintojen ensimmäisenä asiana), koska sitä ennen sanastotreeni ei voi alkaa "turvallisin mielin". Kanji-ummikkona saa koko ajan pelätä eteen tulevia outoja merkkejä, jotka eivät jää millään mieleen, oli kontekstia tai ei. Tämä on toki vain minun mielipiteeni ja kokemukseni – jokaisella on oma oppimistyylinsä.

Itselläni meni viime vuonna ykköskirjaan aikaa ehkä 10 kuukautta (karkea arvio, sisältäen joitain taukoja jolloin vain kertasin enkä opetellut uusia). Nopeamminkin olisi voinut edetä, mutta ajatukseni harhailevat siinä määrin, että en yleensä todellakaan jaksanut opetella useita kymmeniä merkkejä päivässä. Tuona aikana opiskelin kanjien lisäksi esimerkiksi kielioppia useista eri lähteistä kiinnittämättä vielä liikaa huomiota sanastoon, johon yritän nyt sitten keskittyä enemmän.
Dokusha

Edellinen

Paluu Japanin kieli - 日本語