JLPT 2015 (joulukuu)

Keskustelua japanin kielestä: kielioppi, sanasto, kanjit ja kaikki muu kieleen liittyvä siis tänne.

Valvoja: Belorfyn

JLPT 2015 (joulukuu)

ViestiKirjoittaja Dokusha » 08.12.2015 10:45

Kävikö kukaan tekemässä JLPT-koetta tänä vuonna? Millaiset tunnelmat jäivät? Itse kävin osallistumassa N3-tason kokeeseen. Kokemus oli minulle ensimmäinen laatuaan, joten kirjoitin siitä tällaisen raportin. Tällä foorumillahan on useita JLPT-keskusteluja, mutta enimmäkseen ne vaikuttavat jo aika vanhoilta, eivätkä sisällä niin paljon käytännön kuvausta. Ehkä joku tulevaisuuden kokelas saa tästä apua valmistautumiseensa.

ILMOITTAUTUMINEN

Elokuun puolivälin jälkeen Japanin suurlähetystön kotisivuille ilmestyi ohje ilmoittautumista varten. Laitoin annettuun osoitteeseen pikimmiten sähköpostia ja pyysin lähettämään tarvittavat lomakkeet kotiosoitteeseeni. Toinen vaihtoehto olisi ollut noutaa paperit henkilökohtaisesti Japanin suurlähetystöstä Helsingistä.

Sähköpostiini ei tullut erillistä vastausta, mutta paria päivää myöhemmin postiluukusta kolahti iso kuori, joka sisälsi tarvittavat paperit: saman ilmoittaumisohjeen joka oli julkaistu netissä, viisiosaisen lomakenipun sekä 32-sivuisen ohjevihkon lomakkeiden täyttöä varten.

Ohjepaperissa kerrottiin tiedot maksun maksamisesta ja lomakkeiden palauttamisesta suomeksi ja englanniksi. Itse lomakenipun täyttämiseen tarvittavat ohjeet löytyivät isosta vihkosta japaniksi ja englanniksi. Ohjeet kannattaa lukea tarkkaan, sillä lomakkeessa on kymmeniä täytettäviä kohtia -- onneksi kaikkiin löytyy vihosta malli. Vihkossa kerrotaan myös taitotasojen kuvaukset ja eritasoisten kokeiden osioden nimet. Lisäksi annetaan ohjeita kokeen vastauslomakkeen oikeaoppiseen täyttämiseen.

Kannattaa huomata, että päällimmäiseen lomakkeeseen kirjoitetut tiedot kopioituvat samalla kertaa neljään alla olevaan paperiin, joten kuulakärkikynää kannattaa painaa tarpeeksi kovaa, jotta ei joudu korjailemaan liian himmeitä tekstejä erikseen. Lomakenipusta ei tule repiä mitään irti, vaan se pitää lähettää kokonaisena.

Maksettuani oikeansuuruisen koemaksun verkkopankissa, tulostettuani maksukuitin ja liimattuani kaksi passikuvaa lomakkeisiin laitoin koko pumaskan postiin. Sen olisi myös voinut viedä Japanin lähetystöön henkilökohtaisesti. Lokakuun alkupäivinä sain taas itse postia: kuoressa oli kokelaan kopio hakulomakkeesta ja Test Voucher -lappunen, joihin oli nyt täytetty myös kokelaskohtainen rekisteröintitunnus. Lisäksi oli suomen- ja englanninkielinen ohjemoniste, jossa kerrottiin muun muassa kokeen alkamisaika ja tarvittavat varusteet. Sitten ei muuta kuin valmistautumaan!

KOEPÄIVÄ

Koepäivä, joka on aina joulukuun ensimmäinen sunnuntai, oli tänä vuonna sattumalta Suomen itsenäisyyspäivä 6.12. Onneksi koepaikalle (Helsingin yliopiston Metsätalo) oli helppo saapua pyhäpäivän liikenneaikatauluista huolimatta. Kokeiden oli kerrottu alkavan kello 12.30. Saavuin taloon hieman ennen puolta päivää, jolloin aulassa oli jo kova kuhina. Luokkahuoneisiin päästiin vasta määräaikana, sitä ennen odoteltiin käytävässä.

N2-koe oli pohjakerroksen isossa huoneessa, muut kokeet toisen kerroksen pienemmissä luokissa. Koesalien oviin oli kiinnitetty laput, joissa luki numerosarjoja, kuten 30001-30037. Arvelin näiden olevan kokelaiden rekisteröintitunnusten loppuosia, joiden viimeisistä numeroista saattoi päätellä ilmoittautuneiden lukumäärät (osa saattoi tietysti jäädä saapumatta paikalle). N2-salissa luku taisi olla hieman yli viisikymmentä, kaikissa muissa saleissa muistaakseni vähemmän, jokaisessa useita kymmeniä kuitenkin. Aioin kirjoittaa tarkat luvut muistiin kokeen jälkeen, mutta siinä vaiheessa laput olikin jo kerätty pois.

Osallistuin itse N3-kokeeseen, joten en voi vannoa, ettei toisissa saleissa ollut toisin. Ainakin meidän kokeemme ensimmäinen osio alkoi tasan kello 13. Ennen alkua valvojat antoivat yleisiä ohjeita koetta varten. Koska paikalla oli myös ulkomaalaisia kokelaita, ohjeet annettiin englanniksi, mutta pyynnöstä ne olisi saanut myös suomeksi. Sikäli kun katselin ympärilleni, N3-kokelaat olivat kaikki nuoria aikuisia. Sekä miehiä että naisia oli jokseenkin tasaisesti läsnä.

Istumapaikkoja ei saanut itse valita, vaan ne määräytyivät rekisteröintitunnusten mukaan. Pöydällä sai pitää vain lyijykyniä, pyyhekumin, Test Voucher -lapun sekä oman rannekellon, jos sellainen oli (kello olisi toki voinut olla myös ranteessa). Huoneen seinällä oli myös kello, mutta sitä oli mahdotonta nähdä huoneen takaosasta. Onneksi valvojat toivat paikalle myös toisen kellon ennen kokeen alkua. Teroittimia ei saanut olla esillä ja pyyhekumin pahvikäärekin piti ottaa pois.

Taukojen aikana oli sallittua käyttää kännykkää tai lukea omia materiaaleja jos sellaisia oli, mutta moneen kertaan painotettiin, että koetehtäviä ei saa tuolloin raportoida eikä paljastaa netissä tai muualla mitenkään. Jos sellaisesta jää kiinni, hylkäys on varma.

Ensimmäinen osio, "kielentuntemus (sanasto)", alkoi siis klo 13 ja kesti 30 minuuttia. Osioiden välissä oli aina puolen tunnin tauko, joka vietettiin osin käytävällä, osin luokassa. Kokeen aikana valvojat varoittivat ajan loppumisesta viisi minuuttia ennen määräaikaa. Kysymysvihkoihin sai tehdä merkintöjä mielin määrin, mutta ne kerättiin kaikki pois samalla kun vastauslomakkeetkin. Test Voucherin sai pitää itse, mutta siihen ei saanut tehdä mitään merkintöjä tai muistiinpanoja kokeen aikana.

Toinen osio oli "kielentuntemus (kielioppi ja lukeminen)" ja se kesti 70 minuuttia ollen siis pisin. Viimeisenä oli kuunteluosio, 40 minuuttia. Kuuntelussa pitää muistaa merkitä vastauksensa lomakkeeseen välittömästi kysymyksen jälkeen, sillä nauhan päätyttyä myös koe päättyy välittömästi, eikä ylimääräistä aikaa pyörylöiden värittelyyn anneta lainkaan. Kuuntelu yritettiin ensin käynnistää tietokoneelta, mutta se ei jostain syystä toiminut, joten valvoja laittoi äänitteen soimaan CD:ltä. Äänenlaatu ja -voimakkuus olivat ihan hyvät, mutta niistä olisi halutessaan saanut huomauttaa nauhan aluksi.

Tällainen oli siis minun ensimmäinen JLPT-kokemukseni. Tuloksia pitäisi tulla netin kautta helmikuun alussa, postitse maaliskuussa. Siihen asti (ja sen jälkeen) ei auta kuin jatkaa ahkeraa opiskelua -- kenties jonakin päivänä uskaltaudun korkeammankin tason kokeeseen.

OMA MIELIKUVA N3-KOKEESTA

Ensimmäinen osio sujui mielestäni oikein mukavasti. Lopuksi jäi hieman aikaa jopa tarkisteluunkin. Toinen osio meni juuri niin kuin odotinkin: aika loppui pahasti kesken ja viisi palluraa piti värittää lukematta edes kysymyksiä. Kuuntelu on arvoitus... osa kohdista tuntui selkeiltä, osassa taas kaikki vaihtoehdot tuntuivat ihan hyviltä valinnoilta. Toivottavasti intuitioni osui kohdilleen riittävän hyvin.

Jos tästä jotain oppi, niin ainakin sen, että lukunopeus on saatava kasvamaan. Lisäksi kannattaa ehkä miettiä, kannattaako tehtävät tehdä annetussa järjestyksessä. Itse toivon, että olisin hoksannut jättää vihaamani sekoitetut lauseet ("mikä ilmaus tulee tähden kohdalle?") viimeiseksi jotta lukuteksteihin olisi jäänyt paremmin aikaa. Hyvän tuloksen saadakseen kannattaa varmaan harjoitella JLPT-tyylisiin koetehtäviin vastaamista pelkän yleiskielitaidon lisäksi.
Dokusha

Re: JLPT 2015 (joulukuu)

ViestiKirjoittaja Mansikkakiisseli » 08.12.2015 18:07

Oltiin siis samassa kokeessa (istuskelin siellä takarivissä, onneksi toivat kellon luokan eteen!). Allekirjoitan ajan loppumisen toisessa osiossa, hyvä ettei paniikki iskenyt. Olisin ainakin puoli tuntia tarvinnut, mutta minkäs tekee, luen japania selkeästi aivan liian hitaasti.

Itse tilaisuus oli ainakin alussa järjestetty erittäin huonosti, mielestäni. Kylttien puuttuminen ja infotiskin töykeä palvelu ei ainakaan helpottanut jo valmiiksi paniikinsekaisena vaeltavaa ihmisraukkaa yhtään. Sitten kun pääsi oikeasti paikan päälle luokkahuoneeseen, niin sitten ei enää ongelmaa - paitsi että valvojana toiminut täti, joka papereita jakaessaan meinasi skipata mut ei vain kerran, vaan kahdesti.

Vinkkinä itselleni tulevaisuuteen (ja ehkä muille osallistujille), ottaisin jotakin syötävää mukaan tauoille. Päivä on pitkä, (itse tulin Turusta), ja loppuajalla nälkä rupesi vaivaamaan. Kokeen aikanahan ei pöydällä saa olla edes vesipulloa.

Ja tuntemukset... noh. Olisi varmaan pitänyt valmistautua enemmän. Tuli vähän muita hommia matkan varrelle, ei pystynyt keskittymään niin hyvin kuin mitä oli tarkoitus. Kokemushan oli opettavainen, ja jos ei nyt niin ehkä sitten ensi vuonna.
Mansikkakiisseli

ViestiKirjoittaja Dokusha » 09.12.2015 16:47

Olihan siellä siis joku foorumilainenkin! :) Minä sain paikan luokan keskiosasta, olisin varmaan muuten pyrkinyt eturivin tuntumaan. Jaetaankohan rekisteröintinumerot ilmoittautumisjärjestyksessä? Sittenhän voisi taktikoida niin, että eturiviin mielivän pitäisi lähettää hakemus mahdollisimman aikaisin, takarariviin tahtojan taas jättää kaikki tarkoituksella viime tippaan. No jaa, eihän sillä istumapaikalla nyt niin väliä ole, ainakaan niin pienessä luokkahuoneessa.

Välipalan tuominen ei kyllä ole huono ajatus, ainakin jos matkan päästä saapuu. Samoin seinäkellon etsiskely osoitti, että omasta rannekellosta ei ole ainakaan haittaa, ettei vain joudu tekemään koetta tietämättä paljonko aikaa on jäljellä.

Ainakin kokemus on nyt korkattu ja eräs välietappi opinnoissa saavutettu (ainakin jos koe menee läpi, toivon että menee vaikeuksista huolimatta). Katseet kohti tulevaa!
Dokusha

ViestiKirjoittaja Dokusha » 01.01.2016 11:18

Aiheeseen liittyvää: Lisää koekokemuksia löytyy muuten ainakin Radikaalilaatikko-blogista, jossa on tuore N2-tason koeraportti ja hieman kuviakin.

Suorat linkit blogin JLPT-postauksiin:
Osa 0 (ilmoittautuminen, osa 1)
Osa 1 (ilmoittautuminen, osa 2)
Osa 2 (opiskelusuunnitelma)
Osa 3 (epäröintiä)
Osa 4 (koepäivä)
Dokusha

ViestiKirjoittaja Flarona » 14.01.2016 19:51

Hehei, mielipiteesi luetunymmärtämisestä osuudesta on sama kuin minulla! (Paitsi että tiesin etukäteen, ettei kannata vastata kronologisesti, koska olin kellottanut parin lainaan saadun esimerkkikokeen tekemiseni. Vuonna 2009 hyppäsin pisimpien tekstien ohi lyhyisiin monivalintoihin, kun jäljellä oli enää 10 - 20 minuuttia, ja ihan lopussa taktiikkani oli sama kuin sinulla.)
Näköjään olennaiset asiat eivät ole muuttuneet. :)
Terveee, zebra naapuri.
Flarona

ViestiKirjoittaja Dokusha » 17.01.2016 16:38

Tehtävien ratkaisujärjestystä sekoittamalla voisi ehkä myös estää turhan vertailun muiden kanssa -- minä ehdin sivusilmällä nähdä kuinka molemmat vierustoverini kääntelivät vihon sivuja paljon nopeammin kuin minä ja sitten oli koko ajan sellainen hermostuttava "voi ei, olen liian hidas, nyt vauhtia ja äkkiä" -fiilis. Jos olisi heti aluksi pistänyt pakan sekaisin, ei olisi tarvinnut piitata siitä että muut ovat jo siirtyneet eri sivulle. Ainakin se viimeisenä oleva käytännön tehtävä (meillä se taisi olla junahinnaston tulkintaa) on mukavampi ratkottava kuin toiseksi viimeisenä oleva mammuttiteksti.

Nyt olenkin jo alkanut treenata nopeampaa lukemista. Minulla on taipumusta jäädä liikaa miettimään juttuja kuten "missä muissa sanoissa olen nähnyt tuon kanjin ja mitä lukutapoja tiedän siitä". Näillä ei ole väliä silloin kun pelkkä ymmärtäminen riittää, silloin täytyy vain pakottautua menemään tekstiä eteenpäin niin nopeasti kuin ymmärrys sallii. Taidot karttuvat vaikka sitten hitaastikin!
Dokusha

ViestiKirjoittaja Dokusha » 27.01.2016 17:09

No niin, tulokset ilmestyivät nettiin tänään. Näin meni minulla:

Kielentuntemus: 38/60 (sanasto A; kielioppi B)
Lukeminen: 44/60
Kuuntelu: 37/60
Yhteensä: 119/180.

Toisin sanoen läpi meni! Ihan hyvä fiilis, vaikka tulokset hieman yllättivät: Ekan osionhan piti olla se helppo nakki, mutta luetunymmärtämisestä tulikin korkeammat pisteet. Kuuntelusta toivoin salaa ehkä hieman enemmän, mutta hyvä näinkin.

N3:n läpäiseminen ei toki tarkoita vielä huikaisevan edistynyttä kielitaitoa, mutta onpahan nyt joku todiste osaamisesta hankittu (ainakin sitten kun painettu todistus saapuu postissa joskus parin kuukauden päästä). :)
Dokusha

Paluu Japanin kieli - 日本語