Japanin kielen opiskelu

Keskustelua japanin kielestä: kielioppi, sanasto, kanjit ja kaikki muu kieleen liittyvä siis tänne.

Valvoja: Belorfyn

Japanin kielen opiskelu

ViestiKirjoittaja kovero » 31.03.2017 20:48

Hei!

Kysymykseni koskee Japanin kielen opettelua.

Japani kielenä kuulostaa hyvin kauniilta ja mielenkiintoiselta. Kulttuuri on ja maa ylipäätään vaikuttavat todella upeilta myös ja minua vähän koukuttaisi Japanin opiskelu ainakin jossain mielessä. Minulla on kuitenkin oppimisvaikeuksia joten tahtoisin jättää "ylimääräistä" pois esim. Japanin kielen kirjoittaminen, koska sitä nyt tuskin tarvitsee ihan yhtälailla kuin lukutaitoa. Onko Japania mahdollista oppia vain lukemaan? Ilman, että tarvitsee kirjoittaa ja muistaa kuinka merkit kirjoitetaan. Kirjoittamaan oppiminenhan on kuitenkin Japanin kielessä huomattavasti vaikeampaa kuin muu tai näin olen ainakin ymmärtänyt.

Eli unohdetaan kirjoitus ja puhuminen ja keskityttäisiin vain lukemiseen, tekstin ymmärtämiseen. Sitten kun osaa lukea voisi keskittyä puhumiseen tarkemmin.

Jos tämä on mahdollista niin olisiko vinkkejä miten aloittaa opiskelu? Miten te olette opiskelleet? Paljonko Kanji-merkkejä pitäisi osata, että pystyisi lukemaan vaikkapa sanomalehteä, sarjakuvaa tai muuta tekstiä? Olenko ihan hakoteillä idean kanssa?

- Kovero
kovero

Re: Japanin kielen opiskelu

ViestiKirjoittaja Dokusha » 03.04.2017 18:02

Kyllä se minusta on hyvinkin mahdollista, monet itseopiskelijat painottuvat varmaan paljonkin passiiviseen puoleen (lukeminen ja/tai kuuntelu) sen sijaan että pyrkisivät aktiivisesti itse tuottamaan kieltä (puhuminen ja kirjoittaminen). Ensin kannattaa opetella hiraganat ja katakanat ja käydä sitten kieliopin kimppuun jonkun oppikirjan tai nettisivun avulla. Alkeisoppikirjoja on monia, suomalaisiakin, ja netistä löytyy hyviä opetussivuja.

Kanji-merkkien opetteluun sopii esimerkiksi James Heisigin keksimä Remembering the Kanji -menetelmä, jota voi käyttää myös ohjeen vastaisesti, eli opetella muistamaan avainsana, kun itse merkki on näkyvissä. Tällöin kynällä kirjoittamiseen ei mene aikaa, vaan voi keskittyä vain merkkien tunnistamiseen. Esimerkiksi sanasta 広場 voi tunnistaa avainsanat "laaja" ja "paikka" ja sitten vain opetella muistamaan, että "laaja-paikka" tarkoittaa "aukio". Useimmat sanat eivät todellakaan ole näin selkeitä, mutta kyllä niissä usein edes joku logiikka on.

Se, miten tuo sana äännetään, pitää opetella erikseen. Aina sitä tietoa ei tarvita, mutta hyvin monet sanat kirjoitetaan toisinaan myös pelkällä hiraganalla, jolloin kanjitietämyksestä ei ole mitään apua. Siksi sanojen ääntämistapoja ei oikeastaan voi jättää huomiotta, vaikka olisi kiinnostunut vain lukemisesta. Sitä paitsi jos tietää sanan ääntämyksen ja tunnistaa tarvittavat kanjit, sanan voi kirjoittaa tietokoneen ruudulle kanjimuodossa vaikka ei osaisi kirjoittaa sitä kynällä paperille.

On muitakin kanjien opettelumenetelmiä kuin Heisig, sekä kirjoja että nettisivuja. Jotkut sanovat, että järjestelmällistä opettelua ei edes tarvita, vaan kaiken voi oppia vain lukemalla merkkejä eri yhteyksissä, kunnes ne jäävät itsestään päähän, mutta ainakin minun mielestäni järjestelmällisyys on ehdottoman tärkeää.
Dokusha

Re: Japanin kielen opiskelu

ViestiKirjoittaja enel » 09.04.2017 20:43

kovero kirjoitti:Onko Japania mahdollista oppia vain lukemaan?

Kyllä se onnistuu varmasti millä tahansa kielellä (jolla on kirjaimisto), jopa melko helposti.
Ilman, että tarvitsee kirjoittaa ja muistaa kuinka merkit kirjoitetaan.

Onnistuu. Nykyään vieläpä valtaosa teksteistä kirjoitetaan tietokoneella, joten kirjoittaa voi myös tietämättä vetojärjestystä.

Eli unohdetaan kirjoitus ja puhuminen ja keskityttäisiin vain lukemiseen, tekstin ymmärtämiseen. Sitten kun osaa lukea voisi keskittyä puhumiseen tarkemmin.

Jos tämä on mahdollista niin olisiko vinkkejä miten aloittaa opiskelu? Miten te olette opiskelleet? Paljonko Kanji-merkkejä pitäisi osata, että pystyisi lukemaan vaikkapa sanomalehteä, sarjakuvaa tai muuta tekstiä? Olenko ihan hakoteillä idean kanssa?

Sanojen jonkinasteinen ääntäminen tulee tietysti myös oppia kanjin lisäksi, jotta tekstiä voi järkevästi lukea. Sitä (ja jatkoa) varten suosittelen kuuntelemaan vaikka sanakirjan äänitteestä uudet sanat kertaalleen, mikäli mahdollista. Jonkin verran sanoja (vaikka pari sataa hyvin valittua, mutta mieluiten mahdollisimman paljon) suosittelen lukemaan ennen varsinaista kieliopin aloittamista, jotta voit keskittyä siihen kielioppiin ja jotta pystyt sitä heti harjoittamaan. Olisi hyvä osata 1000-2000 aihepiiriin liittyvää sanaa aihepiirin laajuuden mukaisesti, jotta lukukokemus alkaisi olla sujuvaa. 500:lla pysyy ehkä kärryillä, mistä puhutaan. Opeteltavien sanojen "hyötysuhde" huononee valitettavan nopeasti, ja arvioisin, että vasta n. 5000:lla aihepiirin sanalla voi laittaa sanakirjan pöydältä hyllylle. Itse käytän frekvenssilistoja.
enel

Paluu Japanin kieli - 日本語